Saturday, January 13, 2007

「香格里拉」主人外孫來函

JJ寄來Robert外公寫的一首七言律詩玉龍山 (詩中七度提及玉龍山,) 描寫雄偉的山勢、湖水、景色,優美細膩,令人遐想!相傳張公就是寓言小說「失去的地平線」中「香格里拉」的主人。

今晨六時,打開信箱,更令我興奮的是,竟然收到一封「香格里拉」主人的外孫寄來的電子信,讀了讓我感動萬分!不敢怠慢,第一時間立即將它上傳,讓大家共享。

我很高興!要謝謝JJ,還沒有機會去這趟四月「香格里拉」之旅(April China Trip to "Shangrila" ) 就先體會到太多的感人故事。

Robert信中證實,此詩乃其外公於68年前,遊麗江之上的玉龍山 時所寫。張公時年60。張兄詩文均駕臨一般人之上,恐受其外公才華之遺傳也!有此奇才與我等共伍(SeaSky Choir),乃吾人之福耶。

Dear Greg:

The poem indeed was written by my grandfather, my mother's dad, about 68 years ago (1939) when he journeyed onto Jade Dragon Mountain in Lijiang at 60. Coincidentally when I reached to the plateau of the same mountain last November in the open cable car I carried the same number. I dedicated that trip as a meeting with my grandpa in that deep beautiful mountain with his poem in my pocket as a guide, a map, and most importantly a 信物. Besides this one, he wrote several poems along the way when he traveled into Yunnan. I could see his footsteps imprinted in that wondrous Southwestern China one by one. He passed away in 1974 in Ghongzhou at a tender age of 94.

Cheers,

Robert

2 comments:

Unknown said...

您好~~
我利用google找到了這裡,請問您是否可以連絡得上Rober Chang(侯過的外孫)?我在台灣的林業試驗所工作,數年前Rober前來到高雄六龜山上的林業試驗所工作站,來看60年前侯過大師所命名的"五木齊"日式老建築物,那時也給了我一些候過大師的照片,近日我們單位欲出版歷史相關的書籍,會使用到這些照片,所以想請問Rober是否願意授權讓我們可以使用這些照片。若方便可否告知我在找他,我的連絡方式為lwenc@tfri.gov.tw, +886-7-6891028,林文智,若蒙協助,不勝感激。

Unknown said...

您好~~
我利用google找到了這裡,請問您是否可以連絡得上Rober Chang(侯過的外孫)?我在台灣的林業試驗所工作,數年前Rober前來到高雄六龜山上的林業試驗所工作站,來看60年前侯過大師所命名的"五木齊"日式老建築物,那時也給了我一些候過大師的照片,近日我們單位欲出版歷史相關的書籍,會使用到這些照片,所以想請問Rober是否願意授權讓我們可以使用這些照片。若方便可否告知我在找他,我的連絡方式為lwenc@tfri.gov.tw, +886-7-6891028,林文智,若蒙協助,不勝感激。